Saturday, 23 October 2010

Hidupku yang masam2 manis


Hurm, hari ni sepatutnye menjadi hari yang menggembirakan dalam hidup aku. (xde la gembira sangat tapi agak lebih gembira la dari hari2 biase). Mane taknye, aku ni mane la tau berenang, n memg susah sangat nak g bkubang ke tempat2 yg bertakungnya air ni. So nak dijadikan cite hari ni c azmie stuju nak ajak kitorg 1 rumah ke Tekam Resort untuk g mandi2 kat sana.

So aku pkir why not, tambah lagi kalau mandi kat kolam renang lagi la slamat dari mandi kat mane2 jeram or sungai yg ade kat area Jengka dan sekitarnya ni. Maklumla kes kencing tikus yg mbunuh ramai org kat Lubuk Yu xlame dlu 2trase mcm smlm jer, n then xtau lagi camne kualiti kebersihan sistem air smulajadi kat cni still d takuk lame ke camne. So lebih baeklah jgn ambik risiko memandangkan final dah nak dekat.

So lepas semayang jumaat kitorg pon bgerak la ke tempat yg dijanjikan. Memg gegeh la preparation nyer sampai azmie sanggup masak nasi goreng (n aku siap gegeh pinjam bwg besar dr makcik sblh. TQVM makcik!!) untuk kitorg buat bekalan ke sana. Ala2 piknik pulak. Hehe. So akhirnye sampai la kitorg kat sane. Kolamnye xde la beso sgt, then ramai giler budak2 yg mandi. Segan pulak pd mulenye, tapi Khalid excited giler. Maklumla die tau berenang, aku lak novice pon x lagi. hehe. Tp yg beshnye ade byk spot utk brehat2 so kitorg duduk2 jela dlu sambil makan2 n feeling2 bakal prenang negara kat c2. Siap bwk kicap y'all, diva x? Hehe. Berangan yg xsudah2!!

Mule2 mcelop air kat citu, fuh dalam giler. 1.5M kedalamannye so ade la sampai lbh kurg dada aku. Pan pulak die feeling xnk mandi dgn 1001 alasannyer. sbb kolam kecik la, budak byk mndi la, selsema la.. byk tol songeh die. Padahal dah bayo 5 hengget td. So kitorang pon last2 g la brendam sgala. Then Pan yg mule2 feeling diva nak duk brendam kaki je kat gigi last2 keceebushh jugak masuk ke dalam air 2. Nk blajar brenang kaedahnye. hehe. Tmasuk aku la 2 gegeh mengipas2 kaki yg x timbul2. Pelik btol. Tp last2 aku bjaya jgk mlakukannye.

Sbnrnye brenang ni susahnye bile part nak synchronize kan pergerakan kaki, tangan dan seluruh anggota lain untuk sentiasa trapung dan bergerak. Bukan senang 2. Pehh nasihat ala2 jurulatih renang negara pulak wpun brenang lum tau lg. huk2. Dlm 5 org yg pegi td, cume Khalid dgn Azmie je yg maju. Yg len2 mlahar jek dlm air 2 tmasuk aku. hahaha.

Tp ksimpulannye memg puas hati jugak le, sbb xlame lepas 2 budak2 yg mandi td 2pon blah, so kitorg yg conquer tempat 2pulak. hehe. n then pd mase yg aku aku dah makin familiar dgn air, dah boleh tahan nafas lame, then yg bestnye dah bleh tolak kaki ke atas mase myelam. Kemajuan yg pesat utk aku yg tatau pape psl basic swimming ni.

Tp kan, bile dah masuk dlm air 2, memg susah giler nak kuar. Kalau boleh rase mcm xnak kuar lgsung jer. huhu. Tambahan pulak aku tringat pulak 1 fakta yg aku baca kat Maskulin, kalau brenang dlm masa 1jam boleh kuarkan lbh kurg 400 kalori, lebeh byk drpd bjogging. Tp yg bestnye brenang myeronokkan xmcm bjoging yg asyik2 kne wat mende yg sme je. Yg penting berangan kurus la pasni. Tp x kot rasenye sbb pas2 aku sambung pulak melantak lagi lebihan nasi goreng yg tinggal. heheh. Ala badan bile2 mse bleh dkuruskan.

Last2 faktor yg bjaya menarik kami sume kuar dr dlm air bilemane hujan lebat mula turun mencurah2. C Pan dgn Syuk pon cabut pegi mandi dah. Tp aku, Khalid dgn Azmie still feeling2 nak tunggu hujan reda n then sambung bkubang lagi. hehe. tp akhirnye niat kitorg x kesampaian d saat kedengaran 1 dentuman petir yg maha kuat, yg kami kira sbg suatu petunjuk dariNya supaya melupakan hasrat kami dan mula berangkat pulang.

So lepas mandi sgala kami pun pulang la d saat azan maghrib bkumandang. memg kepenatan sangat mase 2, tp bottom of the story trase puas ati sesangat. Maklumla aku 1st time dtg + mandi kat c2, mane x gembiranye. At least ade la jugak kodak moments yg aku boleh ingati spanjang 3 taun blajar kat Jengka ni, wpun x ambik skeping gambo pon kt sne (kcuali gambo pose berangan dengan moto sape ntah. Tp mletop gle motonye). huhu. xper la. kalau ade rezeki diorg berangan nk g lagi ke sane pas final nnti. InsyaAllah.

So kesimpulannye hari ni spatutnye hari yg sangat menggumbirakn buat aku. but as some ppl might say (or maybe I've heard in a movie or sumthing), sadness is joy's harbinger. Kadang2 kita alpa yang dsebalik kegembiraan 2pun ade tselit suatu bentuk dugaan dariNya jugak. Hurm~

Ntah camne timbul pulak salah paham antara aku dgn ibu someone. Padahal isunye kecik je. Huhu. Tp dsbbkn aku hormat die sbg seorg ibu yg bjaya mlahirkan dan mendidik anak2 yg mithali spt anak die yg jugak mrangkap kwn aku, aku just senyap je. Seriously, aku memg pndang tinggi pada die. Dialah bg aku contoh ibu mithali yg harus dijadikan ikutan oleh stiap ibu2 d dunia ni.

Tapi dugaan dtg dlm macam2 rupe. Aku x marah bile die marah2 kat aku disebabkan 1 statemen aku yg mungkin disalah tafsir. Tapi aku sgt terkilan bilamana die cube mlibatkan org lain, smpai tnye org lain same ade diorg kenal aku or bkwn dgn aku. Macam statemen aku 2 teruk sgt. Aku terasa aku ni manusia jahat yg hanya mberi bad influence pd anak die. Aku xkan padam statemen 2 dr comment list anak die, sbb aku pcaya yg sume ni hanyalah salah paham. Mungkin die ingat aku sdg mhina atau mdoakan sesuatu yg buruk pd cucunya yg baru lahir itu. Entahlah. Tapi demi Allah xpenah langsung aku tpikir ke arah 2.

Maaflah kalau aku tlalu emosional ttg pkara ni. Mungkin org lain akan pkir, ala ni pkara kecik jer, tp kecik lagi hati aku yg menerima dugaan ni. I tried to get it off my mind, but it really stabbed me deep into my heart because it involves someone whom i really respect - a mother. I know that she has raised a good sons and daughters, but please consider that i'm too is someone else's son. I too have a mom.

And seeing you saying that to me, it's just making me felt very terrible. it feels like my mom has raised a bad son whom doesn't know any manners when speaking with others. People would always say that children behavior reflects their parents' manners as well, so for me its just another way of saying that my mom does not teach her kids well, which is so not true.

It's just a misunderstanding, and yet I really hurts me a lot.

Yes, I am an "anak mak". my mom is whom i hold dearest to, and making my mom or someone else's mom feeling sad or even offended is really one thing that I would hope never to do. Hence, I'm so sorry for all the commotion I've caused. Really do. Hope that all this confusion could be settled a.s.a.p. =(

No comments:

Post a Comment